Op 24 maart 2011 heeft het derde bedrijfsbezoek van dit tafeljaar plaatsgevonden. Plaats van locatie was T-Xchange dat onderdeel is van Thales Nederland en is gevestigd op het terein van de Universiteit Twente. We werden ontvangen door Thorsten Holtmuller die bij T-Xchange Business Development Manager is.
T-Xchange biedt ondersteuning bij het stroomlijnen en analyseren van complexe innovatietrajecten.
De systematiek is gecentreerd rondom het Effect Based Solution (EBS) proces, waarbij deelnemers worden uitgenodigd ‘out-of-the-box’ te denken. Hierbij worden zij bijgestaan door virtual reality visualisaties, waarmee diverse scenario’s in de vorm van serious gaming kunnen worden doorlopen.
Met een serious game, een dynamisch informatiemodel waarin de deelnemers op een laagdrempelige manier met elkaar de uitkomst bepalen door interactie. In een mixed-reality ofwel synthetische omgeving visualiseer je de relevante informatie en laat je zien welk effect het handelen van de spelers sorteert. Daarmee ondersteun je gemodereerd het menselijk redeneer- en besluitvormingsproces. Een plaatje zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden. En één game zegt meer dan 1000 plaatjes. En het spelen van een spel zit in ons DNA.
De afgelopen jaren heeft T-Xchange, het kennisinstituut op het vlak van serious gaming en procesfacilitatie, in een vijftigtal cases laten zien dat een wetenschappelijk gefundeerde aanpak van serious gaming loont: de belanghebbenden komen sneller tot een betere oplossing, die ook nog eens op draagvlak kan rekenen.
Voorbeelden van projecten waaraan zij werkten zijn; realisatie vliegbasis twente, uitbreiding schiphol, ontwikkelingsplannen diverse gemeenten en gaming rondom defensie doeleinden.Voor het bouwen van een serious game heeft T-Xchange het Effect Based Solution proces (EBS) ontwikkeld. Of elke stap van het proces wordt doorlopen, hangt af van het doel van de game. Gaat het om informatieoverdracht, bewustwording en overtuiging, dan is er sprake van een T-Xplore game. Voor vraagstukken waar meerdere belangen in het spel zijn en diverse scenario’s worden uitgewerkt en de gevolgen van keuzes inzichtelijk worden gemaakt, wordt een T-Xperience game ontwikkeld. Bij deze vorm van gaming gaan de deelnemers vooral de dialoog met elkaar aan, wisselen ze argumenten uit en nemen ze besluiten. Tot slot zijn er de T-Xercise games, die typisch als opleidings-, assessment of trainingsinstrument worden gebruikt. T-Xchange leidt ook derden op in haar Facilitator Academy en doet doorlopend onderzoek naar serious gaming in T-Xamine.
Bij het bouwen van een game is elke stap een doel op zich. Het begint met het duiden van het probleem en leidt uiteindelijk tot een geaccepteerde oplossing. De reis, in dit geval minstens zo belangrijk als het einddoel, faciliteert het menselijk werk- en denkproces op een transparante, gestructureerde en intuïtieve wijze.
De ruimte waarin de presentatie werd gegeven zag er fututistisch uit alwaar we verschillende inovatieve producten hebben gezien die de moeite waard waren.
Tevens kregen we uitleg hoe een game gespeeld wordt en hoe dit – praktisch gezien – verder uitpakt.